Friday, April 4, 2008

KANAK-KANAK AUTISME

Apa yang anda faham tentang kanak-kanak autisme?Pernahkah anda mengendalikan kanak-kanak istimewa ini?

11 comments:

farehah said...

Autisme diklasifikasikan sebagai ketidaknormalan perkembangan neuro yang menyebabkan interaksi sosial yang tidak normal, kemampuan komunikasi, pola kesukaan, dan pola sikap. Autisme bisa terdeteksi pada anak berumur paling sedikit 1 tahun. Autisme empat kali lebih banyak menyerang anak laki-laki dari pada anak perempuan.
Penyebab Autisme Penyebab Autisme sampai sekarang belum dapat ditemukan dengan pasti. Banyak sekali pendapat yang bertentangan antara ahli yang satu dengan yang lainnya mengenai hal ini. Ada pendapat yang mengatakan bahwa terlalu banyak vaksin Hepatitis B yang termasuk dalam MMR (Mumps, Measles dan Rubella )bisa berakibat anak mengidap penyakit autisme. Hal ini dikarenakan vaksin ini mengandung zat pengawet Thimerosal, yang terdiri dari Etilmerkuri yang menjadi penyebab utama sindrom Autisme Spectrum Disorder. Tapi hal ini masih diperdebatkan oleh para ahli. Hal ini berdebatkan karena tidak adanya bukti yang kuat bahwa imunisasi ini penyebab dari autisme, tetapi imunisasi ini diperkirakan ada hubungannya dengan Autisme.

farehah said...

A number of other possible causes have been suspected, but not proven. They involve digestive tract changes, diet, mercury poisoning, vaccine sensitivity, and the body's inefficient use of vitamins and minerals.

The exact number of children with autism is not known. A report released by the U.S. Centers for Disease Control and Prevention (CDC) suggests that autism and related disorders are more common than previously thought, although it is unclear if this is due to an increasing rate of the illness or an increased ability to diagnose the illness.

haslina said...

Istilah autisme digunakan untuk mentakrif corak kelakuan anak yang berpunca daripada kesukarannya untuk berinteraksi dengan orang lain, termasuk ibu bapanya. Anak yang autistik hidup dalam dunianya tersendiri. Misalnya, walaupun anak tidak pekak, anak seakan-akan tidak mendengar apa yang dikatakan kepadanya. Ramai antara mereka langsung tidak bertutur atau bertutur dengan cara yang aneh. ciri autisme yang penting:
i. Ketidakbolehan berinteraksi dengan orang lain.
ii. Keinginan terlampau untuk persamaan dalam hidup seharian.
iii. Kekurangan penggunaan bahasa untuk berkomunikasi.
iv. Kesukaan luarbiasa pada benda /objek.
v. Rupa fizikal normal.
Guru kelas biasa mesti sentiasa bersikap positif dan sentiasa berusaha untuk memberi motivasi pada murid autisme serta sanggup bekerjasama dengan guru khas dalam meningkatkan pengetahuan mengenai kanak-kanak autisme.Kanak-kanak autistik perlu dihantar ke sekolah yang khas seelok-eloknya semasa anak masih kecil lagi. Jika ibu bapa mendapati sukar menjaga anak di rumah, rawatan di rumah yang mempunyai suasana yang terapeutik disyorkan.Psikoterapi yang intensif juga tidak memberi sebarang tindak balas manakala ubat yang mengandungi trankuilizer hanya sesuai diberikan untuk mengawal kelakuan yang ganas sahaja. Terapi kelakuan dan terapi pelukan (ibu bapa digalakkan memeluk anak selama yang boleh untuk mengeratkan perhubungan fizikal dan emosi) didapati sangat menggalakkan.

chongsuilan said...

Autisme berasal dari bahasa Yunani "autos' yang bermaksud ketidakupayaan kanak-kanak untuk memahami perkara di sekeliling mereka. autisme merupakan kecacatan perkembangan tegal yang melibatkan fungsi otak.ciri-ciri kanak-kanak autisme:
1) perhubungan yang tidak beremosi dengan orang lain.
2) menghadapi masalah mengurus diri
3) membuang masa pada sesuatu objek dan tidak menghiraukan fungsi sebenar objek tersebut.
4) tidak suka pada persekitaran berubah
5)suka pada kesamaan dari semua
6)bersifat ganjil
masalah pertuturan dan pergerakan
7) intelek luar biasa

terdapat 2 jenis autisme

1) autisme regresif yang berlaku bermula ketika berusia 18 bulan

2) autisme awal Bayi yang berlaku semasa dilahirkan.

bagi ibu bapa yang mempunyai anak autistik boleh meminta bantuan atau nasihat daripada NASOM.

dream305 said...

Sekolah saya mempunyai ramai kanak-kanak autisme. Kebanyakkan mereka adalah unik. Sehingga hari ini kanak-kanak autisme masih tidak ada faktor yang menyebabkan kanak-kanak autisme. Kanak-kanak austisme perlu diajar secara individu. Mereka tidak sesuai untuk diajar secara kelas atau beramai-ramai. Ini adalah kerana kebanyakkan mereka tidak dapat mengikut kelas dan perlu perhatian yang lebih. Oleh kerana mereka mempunyai "dunia sendiri", maka sebagai seorang guru kepada mereka kita perlu "mengetuk pintu" sebelum kita mengajar mereka ini baru dapat memberitahu mereka bahawa kita ingin berkomunikasi dengan mereka. Ini adalah cara permulaan yang saya belajar dari satu ceramah di Universiti Malaya minggu lepas. Penceramah adalah datang dari Australia.

dream305 said...
This comment has been removed by the author.
dream305 said...

Lim Chin Yin P36920
Hehe, farehah 1st comment anda adalah cari dari sini:http://med.unhas.ac.id/
index.php?option=com_content&task=vie
w&id=401&Itemid=216

Kawan-kawan, saya rasa tidak ada salah kalau kita mencari maklumat dari website tetapi kalau boleh kita nyatakan rujukannya supaya rakan lain juga boleh membaca dengan lebih lanjut dan menghormati penulis tentang maklumat tersebut!Kerana ini adalah hak cipta mereka:))

dream305 said...

Lim Chin Yin:
Saya ingin berkongsi beberapa strategi untuk kanak-kanak autism yang telah saya belajar pada semester lepas dengan Dr.Hasnah Toran bagi kursus teori-teori perkembangan kanak-kanak.
Antara pengajaran strategi yang berkesan untuk mereka(kanak-kanak autisme).Seperti berikut:

1) Applied Behavior Analysis
- funstional behaviour assesment
(mengenalpasti penyebab
tingkahlaku bermasalah dan
apakah intervensi yang boleh
dijalankan untukmengatasinya)
- Discrete trial training
(pengajaran dipecah kepada
kecil)
2) TEACCH-(treament and education
of Austistic and related
communication handicapped
children)Sila laman dengan
maklumat lanjut:
http://www.teacch.com/
- functional routinwa
- social stories
3) Augmentative Communication
- Pivotal response training
(teaching children to respond
in a more naturalistic
child-centered way)
- picture exchange communication
(use of pictures, exchange
picture for an
object/activity, do a
functional assesment to
identify the most desired
object/activity)
- applied verbal behavior
(emphasis on communication,
the most used form of
communication is request
(manding, use of sign
language/baby sign language,
attempts are rewarded,
approximation and increase
chance to be successful)

Saya rasa pendekatan amat sesuai kerana saya sedang menggunakan beberapa cara seperti atas untuk mengajar pelajar autisme di sekolah saya. Berharap ini dapat memanfaatkan kita semua:)

Atoi said...

Ciri-ciri biasa autisme termasuk masalah dengan perhubungan sosial, dan komunikasi emosi, dan juga pola biasa berkaitan dengan minat, aktiviti dan perangai. Autisme juga melibatkan masalah dengan integrasi deria. Biasanya, autisme kelihatan pada usia awal tiga tahun. Dianggarkan bahawa autisme membabitkan dalam 2 hingga 6 kes setiap 1,000 orang,
jAutisme juga dikenali sebagai masalah spektrum autistik autistic spectrum disorder.
Ia lebih kerap di dapati pada individual yang mempunyai permasalahan pembelajaran learning disabilities. Masalah berterusan ( continuum ) lain yang berkait adalah Kegagalan Integrasi Deria ( Sensory Integration Dysfunction ) yang berkaitan dengan bagaimana cara kita menyelaras maklumat yang kita terima daripada deria kita. Autism, Sindrom Asperger, dan Kegagalan Integrasi Deria adalah berkait rapat dan saling bertindan.
Pada masa kini, autisme boleh dirawat tetapi tidak dapat dipulihkan. (Walaupun terdapat organisasi bergelar Sembuhkan Autisme Sekarang "Cure Autism Now"). Diagnosis dan latihan awal amat penting bagi perkembangan masa hadapan kanak-kanak

kasma said...

Autisme adalah perkembangan otak atau neuro yang tidak normal yang menyebabkan kesan terhadap interaksi sosial(suka menyediri-hidup dalam dunia mereka sendiri),kurang berkomunikasi dsengan orang ramai seperti kanak-kanak normal,kekadang bersikap agresif. Autisme boleh dikenalpasti pada umur satu tahun,Setakat ini belum ada kajian yang menerangkan faktor berlakunya autisme,kebiasaannya cenderung berlaku kepada anak lelaki..


rujuk wikipedia http://id.wikipedia.org/wiki/Autisme

Nurimi said...

saya juga mempunyai salah seorang adik yang turut mengidap autisme.Melalui pembacaan artikel ini,saya mengetahui secara lebih lanjut berkenaan autisme.Saya ingin mendapatkan panduan pengurusan diri bagi kanak-kanak autisme yang berumur 6 tahun.Selain itu,saya juga berminat untuk menyertai sebarang seminar atau mendapatkan sebarang info mengenai autisme ini.Terima Kasih